Przejdź do treści

Program Ograniczania Zdrowotnych Następstw Palenia Tytoniu

Program Ograniczania Zdrowotnych Następstw Palenia Tytoniu

 

PROGRAM OGRANICZANIA ZDROWOTNYCH NASTĘPSTW PALENIA TYTONIU W POLSCE
CELE I ZADANIA NA LATA 2014-2018

 

 

31 maja - Światowy Dzień bez Tytoniu

 

*NIE PAL

*JEŚLI PALISZ, PRZESTAŃ

*JEŚLI NIE POTRAFISZ PRZESTAĆ, NIE PAL PRZY NIEPALĄCYCH

Dlaczego należy dążyć do życia w świecie wolnym od dymu tytoniowego?
Dlatego, że....

  • bierne palenie zabija i jest przyczyną poważnych chorób
  • otoczenie całkowicie wolne od dymu tytoniowego chroni przed poważnymi i szkodliwymi następstwami inhalacji dymu tytoniowego
  • prawo do czystego powietrza, wolnego od dymu tytoniowego jest prawem każdego człowieka
  • większość ludzi na świecie to osoby niepalące, które mają prawo do przebywania w środowisku wolnym od dymu
  • badania wykazują, że zakaz palenia w miejscach publicznych cieszy się szerokim poparciem, także wśród palaczy
  • jest to szczególnie ważne w miejscu pracy, ale także dla rodzin z dziećmi. Większość ludzi, nierzadko również palących, woli przebywać w miejscach wolnych od dymu tytoniowego
  • osoby, które chciałyby rzucić palenie mają silny bodziec do ograniczenia ilości wypalanych papierosów lub nawet rzucenia papierosów na dobre
  • sprzyja to ochronie młodych ludzi przed rozpoczęciem palenia
  • życie w świecie wolnym od dymu tytoniowego daje wymierne korzyści przy niewielkich kosztach.

 


 

Trzeci czwartek listopada - Dzień Rzucania Palenia

ten dzień co roku może być bodźcem dla każdego palacza, by podjąć decyzję o zerwaniu z nałogiem.
Palenie tytoniu w dalszym ciągu jest numerem jeden spośród przyczyn umieralności.
W Wielkiej Brytanii w 1951 roku uruchomiono rządowy program badania wpływu dymu tytoniowego na zdrowie na populacji lekarzy, który trwał do roku 2001, czyli 50 lat.
Wyniki tych badań jednoznacznie dowodzą, że dym tytoniowy uszkadza naczynia krwionośne, są one dwukrotnie bardziej kruche u osób palących, niż u niepalących.
Wnioski z badań:

  • każdy rok palenia to skrócenie długości życia o 3 miesiące
  • oczekiwana długość życia palaczy w przeciągu 50 lat badań problemu nie wydłużyła się, w przeciwieństwie do długości życia osób niepalących, która wzrosła bardzo istotnie
  • ani postępy w medycynie, ani zdrowy styl życia, ani zdrowe odżywianie w przypadku osoby palącej nie są w stanie poradzić sobie z konsekwencjami inhalowania dymu tytoniowego
  • palenie warto rzucić w każdym wieku:
    1. w wieku 30 lat po zaprzestaniu palenia długość życia wzrośnie o 10 lat
    2. w wieku 40 lat o 9 lat
    3. w wieku 50 lat o 6 lat
    4. w wieku 60 lat o 3 lata

Szczególny problem związany z paleniem to oprócz nowotworów inna przyczyna zgonów - związana z chorobami serca i układu krwionośnego.
Najbardziej toksycznymi pod względem kardiologicznym są składniki dymu tytoniowego - tlenek węgla, azotu, cyjanowodór, substancje smoliste, kadm.
Zaprzestanie palenia, redukcja cholesterolu i redukcja ciśnienia krwi to najważniejsze działania mogące ograniczyć ryzyko zgonu lub zmniejszyć liczbę zgonów z powodów kardiologicznych.
W wielu krajach europejskich zadbano o niepalących i wprowadzono zakaz palenia w ich obecności - są to Irlandia, Norwegia, Malta, Włochy, Szwecja, Litwa, Szkocja, Islandia, Łotwa, Walia, Irlandia Północna, Finlandia, Słowenia.
Komisja Europejska w Brukseli będzie dążyć do wydania ogólnoeuropejskiego zakazu palenia w przestrzeni publicznej.
W Polsce ponad 65 % dzieci jest narażonych na inhalowanie dymu tytoniowego.
Co 4. Polak palący i niepalący jest narażony na dym w miejscu publicznym.
Skutkiem biernego palenia jest 1826 zgonów osób niepalących, 110 osób umiera z powodu inhalowania biernego w zakładach pracy.

Dla osób pragnących rzucić palenie medycyna ma wiele rozwiązań ( wystarczy zgłosić się do swojego lekarza rodzinnego ), powstało wiele instytucji i organizacji pozarządowych, których celem jest walka z nikotynizmem a także wspieranie tych, którzy z nałogiem chcą zerwać ostatecznie.
W Centrum Onkologii w Warszawie powstała Telefoniczna Poradnia Pomocy Palącym, działająca pod numerem 0-801 108 108 w dni powszednie w godzinach 11- 19 , a w soboty w godzinach 11- 15.
Konsultacji i porad udzielają specjaliści różnych dziedzin, związani z Instytutem Onkologii.
Działająca od ponad 10 lat pod egidą Centrum Onkologii w Warszawie Fundacja "Promocja Zdrowia", założona przez prof. Witolda Zatońskiego, doprowadziła do powstania Ustawy antytytoniowej w 1995 r., zaadoptowała do warunków polskich "Światowy Dzień bez Tytoniu" , jest pomysłodawcą jesiennej akcji antytytoniowej "Dzień rzucania palenia", który przypada zawsze w trzeci czwartek listopada. Dzięki działaniom antytytoniowym, firmowanym przez Fundację i wspólny wysiłek wielu ludzi i instytucji ( między innymi pracowników Inspekcji Sanitarnej ( której Oświata Zdrowotna i Promocja Zdrowia włączają się w koordynację działań antytytoniowych w całej Polsce), ok. 2,5 miliona Polaków rzuciło już palenie.
Porady, wskazówki , cenne informacje na tematy związane z nałogiem tytoniowym i walką z nim znajdziemy na stronie fundacji www.promocjazdrowia.pl.
Za walkę z tym nałogiem wzięli się bardzo aktywnie miedzy innymi również krakowscy studenci, którzy założyli Stowarzyszenie MANKO i próbują walczyć o czyste powietrze w krakowskich restauracjach. Możemy przeczytać o tym na stronie www.lokalbezpapierosa.pl.
 


 

Akcja profilaktyki antynowotworowej 5 x dziennie warzywa i owoce zainicjowana przez Fundację "Promocja Zdrowia" działającą przy Instytucie Onkologii w Warszawie realizuje jedno z głównych wskazań Europejskiego Kodeksu Walki z Rakiem - propaguje spożywanie większej ilości warzyw i owoców : co najmniej 5 porcji dziennie.

Wyniki badań epidemiologicznych wskazują, że spożywanie dużych ilości warzyw i owoców zmniejsza ryzyko zachorowań na różne nowotwory, szczególnie przełyku , żołądka, okrężnicy, odbytnicy i trzustki.
Obecny stan wiedzy nie pozwala natomiast zalecać uzupełniania diety witaminami i składnikami mineralnymi w celu zmniejszenia ryzyka zachorowania na nowotwory.

Warzywa i owoce pełnią bardzo ważną rolę w żywieniu człowieka.
Spożywanie odpowiedniej ich ilości ( wg Światowej Organizacji Zdrowia i agencji rządu USA ds. żywności - 5 razy dziennie ) ma działanie ochronne na ustrój człowieka, przeciwdziała rozwojowi różnych chorób, a także wspomaga leczenie otyłości i nadwagi, spowalnia procesy starzenia się organizmu, poprawia samopoczucie.

Jedząc 5 x dziennie warzywa i owoce będziesz:

  • zdrowszy ( bo zawarte w nich składniki dzięki swym właściwościom zapobiegają rakowi i chorobom serca)
  • szczuplejszy ( bo nie zawierają one tłuszczu, który dostarcza najwięcej kalorii )
  • syty ( bo nie bojąc się, że utyjesz będziesz zjadać tyle owoców i warzyw ile zechcesz, a ponadto pęczniejące w przewodzie pokarmowym składniki błonnika sprawią, że nie będziesz odczuwać głodu )
  • szczęśliwszy ( bo jedną z największych przyjemności w życiu jest jedzenie, a warzywa i owoce to nieskończona kombinacja smaków i zapachów )

Co to jest porcja?
Porcja to:
*średniej wielkości owoc ( jabłko lub banan)
*lub pół szklanki 1005 soku (nie napoju ) warzywnego lub owocowego
*lub garść suszonych owoców

 

"CHRONIĄC SIĘ PRZED RAKIEM - JEDZ 5 RAZY DZIENNIE WARZYWA I OWOCE"